Page 8 - ArtMolds Journal June-July 2103 Mod 4
P. 8
cific forms of marine life.      “Over the past few dec‐ ades we have lost over 40% of  our natural coral reefs and scien‐ tists predict a demise of 80% by  2050. Only about 10 – 15% of the  seabed has a solid enough sub‐ stratum to allow reefs to form  naturally,” says Taylor.     In order to increase the num‐ ber of reefs in these areas, artifi‐ cial reefs have recently been cre‐ ated from materials that are du‐ rable, secure and environmental‐ ly sensitive. These artificial reefs  The Silent Evolution Spans over 420 sq. meters, weighing over Jason’s project, Silent Evolution, the MUSA Collection, Cancun, Mexico.  Grenada in the West Indies, which has subsequently  been documented as a “Wonder of the World” by  200 tons, and National Geographic and a monumental collection  includes 450 of over 486 pieces (450 figures) in Mexico called  MUSA (Museo  Subaquático de Arte), now listed by  lifecasts. Forbes as one of the world’s most unique travel  destinations.        Taylor's sculptures—a synthesis of art and sci‐ attract corals, sponges and hy‐ ence—are made with carefully researched environ‐ droids; increase overall reef bio‐ mentally‐friendly materials which actively promote  mass and aggregate fish species  coral growth, with inert, ph‐neutral properties de‐ which in turn, can support an  signed to last hundreds of years. Working with Ma‐ entire marine ecosystem. Howev‐ rine biologists, Taylor employs the latest research in  er one of the greatest benefits of  creating habitat spaces designed to encourage spe‐ artificial reefs, however is that  they have relieved the pressure  Left: The birth of a coral reef  on a Taylor life  on natural reefs which have been  casting foundation and casting.  over‐fished, over‐visited and    Below: The live model seen next her concrete  damaged by natural events.   casting and the live coral growing on her statue as    Some of Taylor’s sculptures  it sits in the warm Mexican waters.  are propagated with live coral  cuttings rescued from areas of  the reef system damaged by  storms and human activity. This  technique, a well‐established  procedure in reef conservation,  rescues damaged coral fragments  by providing a suitable new sub‐ strate. All sculpture are made  from inert pH neutral environ‐ mentally friendly marine cement.    All of Taylor’s work sites are  located in clear shallow waters to  afford easy viewing by divers,  snorkelers and those in glass‐ bottomed boats.    Taylor's interventions insti‐ June | July 2013 ARTMOLDS JOURNAL | 8 
   3   4   5   6   7   8   9   10   11   12   13